Alhamdulillah, kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah s.w.t. kerana dengan keizinan-Nya serta limpah kurnia Muktamar Tahunan Persatuan Mahasiswa Pengajian Islam Dakwah dapat dilaksanakan dengan jayanya. Tahniah dan terima kasih diucapkan kepada semua ahli jawatankuasa pelaksana dan juga kepada semua ahli persatuan yang hadir di atas sokongan yang telah ditunjukkan serta komitmen yang telah diberikan.

Perjalanan Muktamar :-

Sesi Pertama :- Majlis Perasmian

1. Aluan pengerusi
2. Ucapan Mantan YDP Persada 08/09
3. Amanat dan Ucapan Perasmian
4. Tayangan Slide Pimpinan Baru
5. Penyampaian Cenderahati

Sesi Kedua :- Muktamar

1. Ucapan Mantan YDP
2. Pembentangan Laporan Gerak Kerja Oleh Mantan S/U Agong
3. Pembentangan Laporan Kewangan Oleh Mantan Bendahari
4. Sesi soal Jawab
5. Peralihan dan penyerahan tugas antara pimpinan lama dan baru
6. Sesi Usul dan cadangan Kepada Pimpinan Baru

Amanat Perasmi Dr. Berhanundin bin Abdullah,

– Mahasiswa dakwah harus menghayati serta mengambil perhatian tentang peranan dan tanggungjwab persatuan dengan memahami bahawa muktamar sebegini merupakan salah satu proses yang perlu dilalui demi mewujudkan satu kesinambungan Gerak Kerja Dakwah dalam konteks Mahasiswa dan Persatuan.

– Melalui Persatuan seharusnya kita dapat menunjukkan Imej Jabatan yang sebenar bukan hanya slogan sebagaimana kebanyakan orang generasi hari ini yang menjadikan kedatangan Rasulullah s.a.w. ke muka bumi ini hanya cukup dengan sekadar slogan semata-mata.

– Menjadikan Persatuan sebagai medium atau wasilah untuk melihat, mencungkil dan mengasah bakat kepimpinan mahasiswa.

– Bergiat serta member komitmen agar dapat member input kepada Jabatan sendiri.

– Mewujudkan ikatan yang kuat di antara ahli yang dapat dijelmakan dalam program-program yang dianjurkan melalui keterlibatan dan kehadiran ahli dalam setiap program.

– Melaksanakan aktiviti berdasarkan bulan dan peristiwa yang berkaitan agar lebih penghayatan.

Sesi Soal Jawab,

Kehangatan dalam sesi ini menunjukkan bahawa mahasiswa dakwah begitu prihatin dan mengambil berat mengenai peranan dan tanggunjawab persatuan dalam konteks semasa. Persoalan-persoalan yang dikemukakan janganlah dianggap sebagai satu kritikan tetapi anggaplah ianya sebagai satu saranan dan cabaran untuk lebih cemerlang dan berhati-hati dalam apa jua tindakan yang ingin diambil.

Sesi Usul dan Cadangan untuk Kepimpinan Baru,

Semangat yang ditunjukkan ahli dalam sesi ini menunjukkan bahawa mereka mengharapkan seuatu daripada kepimpinan yang perlu di ambil perhatian. Sebagai pemimpin, perkara-perkara ini insyaAllah akan diambil perhatian. Pemimpin ini boleh kita ibaratkan sebagai ibu/bapa/penjaga kepada Mahasiswa di Universiti menurut kapasiti tersendiri. Oleh yang demikian kebajikan mereka perlu di ambil perhatian. Namun, janganlah kebajikan itu ditafsirkan hanya dari aspek material semata-mata, kerana kebajikan itu merangkumi dunia dan akhirat.

Perkara-perkara yang perlu di ambil perhatian,

– Halaqah ilmu perlu diteruskan dengan melibatkan semua ahli bukan pelajar baru sahaja.

– Mewujudkan blog. (p/s-wujud saja x cukup kena Up To Date)

– Melaksanakan Program Khidmat Masyarakat.

– Mantapkan Ukhuwah Barisan Pimpinan dan ahli.

– Dll.

Sekadar berpesan-pesan,

Buat shabat dan sahabiah yang sejalan, yang beriman kepada Allah s.w.t. dan kufur terhadap taghut. Izinkan saya mengajak kalian untuk mengimbas kembali sirah yang termaktub di dalam al-Quran yang mengisahkan Nabi ‘Isa alaihi salam dan golongan hawariyyun… Maksud firman Allah s..w.t. :

“Wahai orang-orang Yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (Keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa Ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: “Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)?” mereka menjawab: “Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!” (setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang Yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang Yang menang.” (as-Saff : 14)

Demikianlah halnya, gambaran buat mereka yang benar-benar beriman kepada Allah. Dengan berakhirnya majlis muktamar kita bukanlah bermakna berakhirlah segalanya. Tetapi ianya merupakan titik permulaan kita ke arah melangkah ke peringkat yang seterusnya. Pihak pimpinan tidak akan mampu pergi jauh tanpa sokongan dan dokongan daripada ahli. “Siapalah kami tanpa kalian, dan siapalah pula kalian tanpa pimpinan.” Pointnya nak bagitau di sini adalah kita saling memerlukan antara satu sama lain.

Teruskan menyokong kami…

Terima kasih teramat sangat kami ucapkan kepada semua yang telah menyuarakan usul dan cadangan serta penambahbaikan untuk persatuan. Adakalanya kita tidak menyedari akan kesilapan yang kita sendiri lakukan. Akan tetapi dengan adanya semangat persaudaraan dan kesatuan ini, kita mampu untuk berkongsi dan saling memperbaiki antara satu sama lain dalam naungan kasih dan redha Allah serta untuk Islam agama kita yang tercinta. Kita mengkritik bukan kerana apa, tetapi untuk menjana satu kehidupan yang lebih baik di masa akan datang. “jadikan hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih sempurna dari hari ini.” Sempurnakan Harimu..

“Islam tidak tertegak tanpa organisasi (jamaah), Organisasi (jamaah) tidak ada faedahnya tanpa adanya kepimpinan, kepimpinan pula tidak ada gunanya tanpa ketaatan daripada ahli (orang bawah kepimpinannya).”
“Memantapkan Tarbiyah, Memperkasakan Dakwah”

Kami berbangga mempunyai ahli seperti kalian… Sekian.

*P/S : Gambar-gambar pada malam Muktamar.